Expensa překvapením MasterCard Awards 2013
9.1.2014
Treasury forum 2014
26.2.2014
Zobrazit vše

Forbes o Expense: „Tenhle start-up míří vysoko“

„Chytrý prachy“. Jsme taková baterka do sklepa, aby firmy lépe viděly, co tam vlastně mají, popisuje Patrik Tjokorda, jak funguje jeho služba Expensa na řízení firemních výdajů. Zatím o ní nebylo moc slyšet, ale tenhle startup míří vysoko: chce způsobit revoluci v nejkonzervativnějším odvětví, jaké si dokážete představit. V bankovnictví.

„Spousta českých firem funguje jako před 30 lety — vydávají hotovost a mají spoustu papírování,“ říká sedmatřicetiletý Tjokorda. „Snažíme se zautomatizovat věci, které se teď dělají ručně a se spoustou chyb.“

Na začátku byla idea zbavit firmy papírových bankovek, účtenek a hloupého účtování v Excelu a začít v roce 2014 používat platební karty chytře. Tak, aby se přes ně dalo pohodlně, jednoduše a online spravovat účetnictví a manažeři mohli na dva kliky schvalovat výdaje svých podřízených a bezhotovostně jim přidávat peníze na kartu podle potřeby. „Expensa je určená pro každého zaměstnance, který operuje s hotovostí nebo čerpá diety: od top managementu po poslední asistentku, která kupuje chlebíčky,“ přibližuje Tjokorda.

On sám si penězovody v uzavřených firemních systémech vyzkoušel už ve svém prvním projektu Meloun Credit, v němž se seznámil se svými nynějšími investory: Adamem Blechou (zakladatel konzultační společnosti Corsum, která se specializuje na fúze a akvizice) a Janem Urbanem (bývalý poradce McKinsey&Company, nyní majitel hypoteční společnosti Simply). Tjkoroda se nejdřív vstupu investorů zdráhal, protože nechtěl přijít o majoritu ve své firmě, ale nakonec se nechal přesvědčit. „Rozhodující bylo, že nejde o institucionální investory. Tohle jsou opravdu smart money, protože oba perfektně rozumí našemu byznysu, svými kontakty otvírají dveře a kryjí nám záda,“ říká s tím, že růst každého startupu — a Expensa není výjimkou — trvá déle a stojí více peněz, než se původně počítalo. Proto je důležité, aby investoři rozuměli byznysu, který dělá.

Urban s Blechou zatím do Expensy vložili pět milionů korun, ale potřeba bude ještě víc. „Než si na sebe začne vydělávat, což by mělo být příští rok na jaře, tak to bude ještě jednou tolik,“ předvídá Urban. „Pořád je to rizikový kapitál, prostě startup se vším všudy.“

Že by jednou mohl být úspěšný, naznačilo ocenění Best Commercial Product 2013, které společnost MasterCard uděluje jednou ročně za výjimečný počin v oblasti platebních karet. „Největší přínos Expensy je ve zjednodušení administrativních procesů a zlepšení kontroly, a tedy ušetření nákladů,“ říká Miroslav Lukeš, ředitel české pobočky MasterCard, s tím, že v Česku i v Evropě jde o unikátní věc. Jen ve Spojených státech nabízí American Express podobný produkt jménem QuickBooks.

Jak Expensa funguje v praxi? Příklad: stavbyvedoucí má od nadřízeného platební kartu nabitou potřebnou částkou, takže když jede nakoupit materiál, nemusí s sebou tahat hotovost. A pokud by ji nutně potřeboval, může vybírat ze všech bankomatů na světě za jednotnou sazbu 30 korun.

Tjokorda svůj startup představuje jako průsečík mezi firemním softwarem (snadno se dá napojit například na SAP) a bankou, která vydává platební karty. „Je to jako iPod a iTunes,“ nabízí svůj příměr. „Obojí taky existovalo předtím, ale až jejich spojením vznikla opravdu přidaná hodnota.“

Karty a systém Expensy už používá farmaceutická firma Fresenius, poskytovatel cestovních služeb HRG nebo evropský dopravce Velox Trans. Za jednoho uživatele platí 130 korun měsíčně, plus 30 nebo 90 korun za pojištění, které ke kartě dodává pojišťovna Axa. Pod heslem „Na velké věci máme faktury, na všechno ostatní je tady Expensa“ míří na střední a větší firmy s 50 až 500 zaměstnanci. Plán je mít do tří let v oběhu 100 tisíc karet. V Česku je prý potenciál až na půl milionu karet, v Evropě až na 30 milionů.

K tomu, aby se vydané karty začaly počítat v takovém měřítku, ale bude potřeba ještě hodně práce. Podle Tjokordy se během posledních dvou let ukázalo, že na trhu je o tento typ služby velký zájem. Tak proč s ní dosud nepřišla některá banka? „Ty na takové inovace nejsou stavěny, jim by to trvalo dva tři roky,“ tvrdí Tjokorda s tím, že jeho Expensa nemá v odvětví „expense management“ přímou konkurenci. Pravda, bankovní startup je docela rarita…

„Vyvinuli jsme to bankám před očima, teď se s nimi bavíme o spolupráci,“ říká Tjokorda. A Urban hned naznačuje, jak by tenhle příběh mohl dopadnout. „Když vydáme milion karet, tak už budeme bohatou nevěstou na vdávání.“

Patříme do rodiny Direct. Jsme Direct finance

Expensa a.s. se stává členem Direct rodiny a mění svůj název na Direct finance Europe, a.s.